Pengurusan
Maklumat
Disediakan
oleh: Chris Ting Yao
Definisi maklumat ialah data, bahan dan pengetahuan iaitu
maklumat tersebut mestilah relevan, boleh dipercayai, dapat difahami, lengkap
,tepat pada masanya dan membantu mengurangkan ketidakpastian. Maklumat dapat
dibahagikan kepada dua jenis, iaitu maklumat dalam bentuk hard copy dan soft
copy. Contohnya, maklumat berbentuk hard copy adalah bahan bercetak seperti
jurnal, surat khabar dan kamus manakala maklumat berbentuk soft copy adalah
bahan yang didapati secara online seperti e-book dan e-jurnal. Tambahan pula,
maklumat juga dapat diperoleh secara formal dan tidak berformal. Maklumat
formal iaitu sebarang maklumat yang dihasilkan secara rasmi seperti laporan
manakala maklumat tidak berformal adalah sebarang maklumat yang dihasilkan
secara tidak rasmi seperti maklumat dalam facebook.
Pengurusan maklumat boleh didefinisikan sebagai proses
mengenal pasti, klasifikasi, pemeliharaan dan pemansuhan sesuatu maklumat. Objektif
pengurusan maklumat ialah merancang strategi untuk mendapatkan pengetahuan dan
kemahiran, meneroka isu atau masalah yang memerlukan penyelesaian masalah serta
mengumpul dan mengurus maklumat secara kendiri. Kepentingannya adalah membantu
individu merancang strategi supaya meningkat kerjaya dan menguasai pelbagai
kemahiran. Dalam aspek organisasi, kemahiran ini juga dapat membantu dalam
memperbaiki keberkesanan dan kecekapan, memperbaiki kedudukan pasaran,
memperbaiki komunikasi dan meningkatkan sinergi antara pekerja serta
membolehkan pembelajaran menjadi lebih berkesan dan cekap.
Pengurusan maklumat dalam konteks pembangunan diri
merentas pelbagai dimensi yang bermula dengan dimensi diri, keluarga dan
masyarakat. Pelajar yang dapat menguruskan maklumat dengan efisien adalah
mereka yang telah didedahkan dengan pemikiran tentang maklumat dan penyaringan
maklumat yang benar sehingga mampu dihayati menjadi ilmu berguna untuk diri. Oleh
itu, maklumat yang diperoleh perlu diurus secara sistematik agar maklumat
berkenaan mudah dicapai.
Pengurusan maklumat juga berkait langsung dengan
pengurusan pengetahuan. Pengurusan pengetahuan merupakan satu proses membangun,
memanfaat dan menggunakan pengetahuan yang terdiri daripada tiga komponen iaitu
akses, penilaian dan penggunaan. Dalam konteks organisasi, pengurusan
pengetahuan dapat membantu ahli mencari, memilih dan menyebarkan pengetahuan
untuk menyelesaikan masalah selain dapat mengawal penciptaan, penyebaran dan
penyuntingan pengetahuan. Terdapat empat proses utama dalam hal ini, iaitu
penciptaan, penyimpanan dan pemerolehan semula, pemindahan serta aplikasi.
Bukan itu sahaja, teknik-teknik yang berkesan untuk menjelaskan kebenaran dan
positif adalah membentuk sikap positif untuk mengurus maklumat, menggunakan alatan,
teknik dan kaedah serta berkongsi pengetahuan.
Selain itu, setiap maklumat yang diperoleh perlulah disahkan akan kesahihannya sebagai usaha
menangkis sebarang fakta salah dan palsu serta dapat diterima melalui teknik
membentuk sikap positif untuk mengurus maklumat, melakukan tutorial atau
bekerja dalam kumpulan, mencari mentor atau pembimbing, berkongsi pengetahuan
dan menerap pengetahuan dalam menyelesaikan masalah.
Pengurusan maklumat juga dapat dilaksanakan dengan
efektif jika kita mahir dalam literasi maklumat. Dari segi istilah, literasi
maklumat bermaksud keupayaan mencari dan menggunakan maklumat yang menjadi
kunci pembelajaran sepanjang hayat (Byerly et. Al. 1999). Literasi maklumat
adalah satu ‘set kemahiran’ yang boleh dipelajari. Konsep literasi maklumat
melibatkan beberapa kemahiran dalam menguruskan maklumat iaitu perkembangan
kemahiran maklumat, kelancaran maklumat, pendidikan penggunakan, pengajaran
bibliografi, orientasi perpustakaan, kecekapan maklumat dan latihan pengguna.
Kesimpulannya, pengurusan maklumat dapat dilihat dari
segi kemampuan seseorang untuk mencapai matlamat dan tujuannya. Pengurusan
maklumat yang cekap akan membangunkan akal budi manusia menjadi warganegara
yang baik. Ketakwaan dan keimanan pula menjadi perisai daripada gejala negatif
dan pelanggaran undang-undang. Pengurusan maklumat juga membabitkan literasi
maklumat yang boleh dipelajari seperti penggunaan alatan, teknik dan kaedah
serta sikap terhadap pembelajaran itu sendiri.
No comments:
Post a Comment